Zespół Szkolno-Przedszkolny

Wizyta w Sandomierzu

W dniu 1 grudnia 2017 r. uczniowie klas IIIa Gimnazjum, VII a i VI b Szkoły Podstawowej w Dorohusku wraz ze swoimi wychowawcami  wyruszyli na wycieczkę do Sandomierza. Zbiórka została zaplanowana na godzinę 6.45. O dziwo nikt się nie spóźnił, więc wyjechaliśmy punktualnie o 7.00.

Spacer po Sandomierzu rozpoczęliśmy od zwiedzania Bramy Opatowskiej, jedynej zachowanej  bramy miejskiej, która jest elementem średniowiecznego systemu obronnego miasta, pochodzi z XIV wieku. Następnie udaliśmy się do Katedry Narodzenia NMP. Jest to najważniejsza sandomierska świątynia to gotycka budowla typu halowego z trójbocznie zamkniętym, wydłużonym prezbiterium, nakryta sklepieniami krzyżowo-żebrowymi. Bazylika zachowała pierwotny układ przestrzenny oraz bogatą dekorację wnętrza.

Z katedry przeszliśmy  się do Świata Ojca Mateusza, gdzie odwiedzając wystawę mogliśmy wejść do kościoła, który dotychczas znany był  jedynie z telewizyjnego ekranu. Odwiedziliśmy  także pokój biskupa, plebanię, posterunek policji, a nawet celę. Niecodzienną atrakcja dla młodzieży były   naturalnych rozmiarów postacie woskowe aktorów, z którymi była możliwość fotografowania się.

W dalszej wędrówce odwiedziliśmy zbrojownię, gdzie wiele frajdy chłopcom sprawiło przymierzanie zbroi  rycerskiej, własnoręczne trzymanie miecza, kuszy, halabardy. Dziewczyny mogły  na chwilę poczuć się jak renesansowe czy barokowe księżniczki. W każdym miejscu zbrojowni rycerskiej można było robić pamiątkowe zdjęcia.

Ze zbrojowni udaliśmy się do trasy podziemnej. Podziemna Trasa Turystyczna w Sandomierzu lub lochy w Sandomierzu to system dawnych czternasto i piętnastowiecznych piwnic, w których kupcy sandomierscy składowali towary handlowe.

Wizytę w Sandomierzu zakończyliśmy pysznym obiadem i oczywiście kupowaniem pamiątkowych drobiazgów.