Zespół Szkolno-Przedszkolny

Relacja z wyjazdu w ramach projektu "Przystanek Kulturowo- wyjazdy młodzieży do Grecji"

Po długiej, prawie 30-godzinnej podróży dotarliśmy do celu. Cudne plaże, ciepła woda, widoki zapierajace dech w piersiach, wyborne jedzenie, gościnni mieszkańcy, taniec i muzyka, oryginalne zajęcia i warsztaty - taka Grecja oczarowała nas wszystkich. Pierwsze rozmówki w obcym języku nikomu nie sprawiły trudności, a spotkanie z tutejszą młodzieżą i nauczycielami okazało się ciekawym doświadczeniem. Mitologia grecka w miejscu, w którym się narodziła, zafascynowała nas na nowo. Mieszkańcy góry Olimp są dla nas życzliwi, więc nawet informatyka czy matematyka w j. angielskim nie były takie trudne. Gry i zabawy językowe wyłoniły kolejne talenty. Miasteczko Litochoro zlokalizowane u stóp mitycznej góry bogów w prefekturze Pieria jest niesamowite. Piękny wąwóz rzeki Enipeas, który jest częścią 10-kilometrowej doliny Mavrolongos, doprowadził nas do wodospadów Zeusa i wyżłobionego w skale basenu zwanego Wanną Afrodyty, bo według mitów, tu właśnie schodziła się kąpać. Spacer urokliwymi uliczkami Pantelejmonu to niezwykła przygoda, gdyż nasze myśli powróciły do czasów, kiedy Olimpem władał Zeus. Podczas zajęć kulturowych na  Skiathos dowiedzieliśmy się, że przy wieży zegarowej na tej greckiej wyspie kręcono sceny do filmu "Mamma mia" z Meryl Streep. Ciekawostką dla nas było również, że złota plaża Koukounaries w 2012r. została uznana za jedną z 10-ciu najpiękniejszych plaż na świecie, a w cieniu drzew piniowych wypoczywali książę Karol i księżna Diana. Arcyciekawą lekcję historii przeżyliśmy w Tesalonikach, gdzie czekały na nas zabytki rzymskie i bizantyjskie, mury obronne, wspaniałe muzea i Bazylika Św. Dymitra. Zawieszeni między niebem a ziemią poczuliśmy się na zajęciach kulturowych w greckich Meteorach, gdzie na własne oczy zobaczyliśmy zwisające na górskich szczytach klasztory, a nawet odwiedziliśmy najstarszy i najważniejszy monastyr Meteorów- Klasztor Warłama. W pracowni pisania ikon usłyszeliśmy o procesie wytwarzania świętych obrazów. Znakomitą unikalną formą poznania biesiadnej kultury greckiej okazał się ostatni wieczór połączony z pokazami sztuki tańca greckiego wraz z jego nauką.